
Bij een overlijden komt vandaag een tijdrovend administratief proces kijken, waarbij de informatiedoorstroming nog grotendeels via papieren documenten verloopt. Daar wil Vlaanderen verandering in brengen, zegt minister Diependaele. “Met ons digitaal platform zorgen we er nu voor dat de belangrijkste betrokken partijen – artsen, uitvaartondernemers, lokale besturen en de Vlaamse en federale overheden – digitaal en vooral sneller gaan samenwerken. Ons belangrijkste doel is de nabestaanden te ontzorgen. De overlijdensakte zal overigens door die digitalisering ook veel sneller in hun bezit zijn.”
Door de samenwerking en de administratieve processen te optimaliseren, wordt er een aanzienlijke efficiëntie en kwaliteitswinst geboekt. Dat vereenvoudigt het proces voor alle betrokkenen, wat welkom is in zulke droeve periode.
Van papier naar digitaal
Vanaf januari 2026 zal de arts het overlijden niet langer op papier vaststellen, maar via een gebruiksvriendelijke en veilige webtoepassing. Lokale besturen ontvangen daardoor meteen de juiste informatie voor de opmaak van de digitale overlijdensakte. De uitvaartondernemer geeft op zijn beurt via het centrale platform de nodige informatie door, waarna hij de afgeleverde toestemming tot begraven of crematie ontvangt. Die datadeling verloopt volgens strikte privacyvoorwaarden. Alles samen leidt dat tot tijdswinst voor en ontzorging van de publieke en private partners die betrokken zijn in het proces.
Sprong vooruit dankzij datasamenwerking
De overheid en de private sector zullen samenwerken in één centraal platform. Om dat mogelijk te maken, treedt Athumi op als neutrale partner die de datasamenwerking tussen overheid en privébedrijven faciliteert. Het gebruik van het platform zal voor elk overlijden in Vlaanderen decretaal verplicht zijn. De ingebruikname van het platform is voorzien vanaf 1 januari 2026.
De digitalisering van de overlijdensregistratie creëert een efficiënter proces dat niet alleen lokale administraties ontlast, maar ook bijdraagt aan een hogere datakwaliteit van overlijdensstatistieken. Het is een cruciale stap richting moderne, betrouwbare en gebruiksvriendelijke dienstverlening voor burgers en overheden.