Met een gerichte campagne wil Matthias Diependaele het bestaan van het Fonds breder bekendmaken: “De campagne verloopt via advertenties op sociale media en in de geschreven pers. Daarnaast zorgen we ervoor dat het fonds bovenaan de resultaten opduikt in de online zoekmachines zoals Google. Wie bijvoorbeeld ‘ik kan mijn huur niet betalen’ intikt, krijgt het Fonds als eerste zoekresultaat te zien. We nemen zoveel mogelijk drempels weg voor mensen die vaak al in een precaire situatie zitten.”
6,2 miljoen euro vrijgemaakt
De infocampagne komt er omdat het potentieel van het Fonds nog niet sterk genoeg benut wordt. Sinds de start in het najaar van 2020 zijn er 547 aanvragen goedgekeurd, samen goed voor 500.000 euro aan financiële steun voor het OCMW. Maar het potentieel is veel groter. Voor 2023 is er alvast een budget van 6,2 miljoen euro vrijgemaakt.
Ook voor sociale huurders
Het principe is eenvoudig: als een huurder of een verhuurder vaststelt dat er een huurachterstand is, kunnen ze bij het OCMW een begeleidingsovereenkomst afsluiten. Het OCMW engageert zich om de huurder te begeleiden in het afbetalen van de huurachterstand en de verhuurder krijgt direct een deel van de achterstallige huur terugbetaald via het OCMW. De verhuurder verbindt zich ertoe om geen uithuiszetting te initiëren. Alle private huurders en verhuurders kunnen bij het OCMW aankloppen voor die ondersteuning, maar ook wie huurt of verhuurt via een sociaal verhuurkantoor. Naast een vaste forfaitaire vergoeding kan het OCMW tot 60 procent van de totale huurachterstand per dossier terugkrijgen als tegemoetkoming voor haar begeleiding.
Gerichte campagne
“Door de stijgende levenskost is het niet ondenkbaar dat bewoners met een huurachterstand geconfronteerd worden. Het is belangrijk dat ze weten dat ze bij het OCMW terechtkunnen voor een afbetalingsplan. Daarom lanceren we ook een extra campagne zodat we heel gericht die mensen kunnen bereiken en helpen die het nodig hebben”, besluit Matthias Diependaele.