De hervorming van de Brusselse verkeersbelasting is al langer voer voor discussie. De knoop lijkt nu te zijn doorgehakt: vanaf 2022 komt er een tolheffing. Wie Brussel binnenrijdt, moet betalen. “Het voelt haast onwerkelijk aan, reageert Cieltje Van Achter. “Er gaat geen week voorbij of de regering schuift een beslissing op de lange baan om participatie- en overlegmomenten de organiseren. Over de stadstol die de Brusselse begroting moet redden, wordt echter niet overlegd. Brussel stelt de pendelaar en de andere gewesten gewoon voor een voldongen feit. Terwijl het logisch is dat het gebruik van een wagen wordt belast in plaats van het bezit, zal hier de pendelaar vooral dubbel belast worden.”
Gevolgen voor Brusselse economie
Van Achter maakt zich zorgen over de Brusselse economie. “Gaan mensen nog naar Brussel willen komen? Zullen bedrijven zich hier blijven vestigen? Net nu bedrijven eraan denken om minder kantoorruimte in te nemen door de coronacrisis, geeft de regering hen dat laatste duwtje in de rug om de stad te verlaten. Ook de impact op het onderwijs kan dramatisch zijn. Het Nederlandstalig onderwijs heeft nood aan vele leerkrachten die van buiten de stad komen. Gaan die hier wel blijven als zij elke dag tolgeld moeten betalen?”
Kar voor de wagen
De regering spant de kar voor de wagen, stelt Cieltje Van Achter. “Je zou verwachten dat men eerst de toegankelijkheid van Brussel bevordert door de nodige mobiliteitsoplossingen te bieden. Paars-groen lijkt echter vooral snel geld te willen. Een belasting op kap van de pendelaars is dan een eenvoudige keuze.”
Pestbelasting voor de Vlaming
Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele reageert eveneens misnoegd op de Brusselse plannen. “Door de invoering van de stadstol vloeien opnieuw middelen van Vlaanderen naar Brussel, bovenop de jaarlijkse transfers en de zesde staatshervorming.” Minister Diependaele wijst erop dat Vlaanderen zijn verkeersfiscaliteit vergroend heeft zonder de belastingen te verhogen. “Wij hebben ons huiswerk gemaakt. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft die oefening duidelijk nog niet gemaakt en schuift nu de factuur doodleuk door naar Vlaanderen. Dit is een pestbelasting voor de Vlaming.”
Vlaanderen betaalt tol voor groene fetisj
Ook Kamerlid Wouter Raskin laat van zich horen. “Inzake de Brusselse stadstol ben ik vooral benieuwd naar de houding van de partij van de premier. Gaat Open Vld écht toelaten dat Vlaanderen in crisistijd letterlijk en figuurlijk de tol moet betalen voor de groene fetisj?”